fredag 1. april 2011

Tid for Bestemorsruter!


Weeeeeeeee!! Nå er jeg igang! Har lenge gått å tenkt på å hekle/ strikke til interiøret. Sofaputer var egentlig det jeg hadde i tankene, men så så jeg dette teppet! Jeg hadde jo restegarn etter det forrige teppet jeg heklet, og da var det bare å sette i gang! Dette blir nok litt intenst med en gang. Etterhvert tenker jeg det som avveksling innimellom kjolestrikk og annen morro! Men man må jo ha ett mål, og det er 1 ferdig blokk i uka.

Det blir jo en del tråder å feste når man hekler bestemorsruter. Jeg har plukket opp litt her og litt der, og kommet fram til denne måten å feste trådene på underveis. Håper jeg klarer å forklare det til dere.

1. Jeg knytter sammen trådene helt inn til arbeidet:


2. Lager en kjedemaske rundt lm fra forrige omgang. Og mens jeg hekler de 3 luftmaskene som utgjør den første staven, så fletter jeg med tråden som skal festes. Du legger tråden mellom masken og tråden du hekler med. Annenhver gang fram og bak. Se bildene under her.




3. Det samme gjør du når du hekler stavene, Før du drar ut de to siste maskene i staven så legger du tråden som skal festes imellom.

 4. Når du er ferdig med første stavgruppe er begge trådene oppe (sort pil). Jeg bruker da å hekle luftmasken mellom stavgruppene med dobbel tråd. Tråden som skal festes fra forrige runde er markert med lilla pil, den hekles rundt når man hekler stavgruppene.

5. Flett med deg tråden som skal festes fra forrige runde på denne måten mellom stavgruppene, da viser den ikke fra baksiden. Ta nålen under Vmasken fra forrige runde, dra tråden frem. Gjenta motsatt vei, og dra tråden bak. Fortsett til du kommer til mellomrommet mellom stavgruppene. Der blir tråden heklet fast under stavgruppen i denne omgangen.


Her klipper jeg av resten av den mørkeblå tråden.


Sånn ser det ut ovenifra når man ¨fletter¨med seg tråden. Strammer den selvfølgelit opp så ikke løkkene stikker ut, dette var bare for å illustrere hvordan den ¨flettes¨med.


6. Baksiden av ruten, se så fint det blir, ingen tråder viser!


Håper dette var til hjelp!



To dagers produksjon ;-)


Tenkte å lage blokker av ruter for så å hekle sammen blokkene. 1 blokk ferdig...tror jeg. Jeg er usikker på om jeg skal hekle en hvit kant rundt også.Lurer på å ha like kanter på dem, med litt forskjellige ruter inni. Er usikker på om det blir fint med hvitt ytterst, det blir kansje for markert. Må tenke litt på det. Hva tror dere?


2 kommentarer:

  1. Så fint dette ser ut! Gleder meg til å se det hele ferdig! Men kjenner meg igjen i start-iveren! Alltid mest gøy i begynnelsen av et prosjekt ;)
    God helg!

    SvarSlett
  2. heia Susan...jeg tror jeg har noe blått garn liggende....ring meg viss d blir krise da. Syns forresten bloggen din er kjempefin...klem

    SvarSlett